کد مطلب:33860 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

شیوه علمی برای تحقق عینی توکل بر خداوند جستجوی از مردان خداس











شیوه ی عملی برای تحقق عینی «توكل بر خداوند» نیز- همچنانكه گذشت- جستجوی از مردان خداست. و این امر مهمی است كه در روزگار حاضر از یاد رفته و متروك مانده است. ما آدمیان بدون هیچ تردیدی به ولایت این مردان الهی حاجتمندیم و بدون یاری ایشان نمی توانیم در طریق معنوی، قدم از قدم برداریم.

البته لازم نیست كه این اولیای خداوند لزوما امروزین و معاصر باشند. چرا كه عالم جانها بر خلاف عالم اجسام زمان دار نیست. بنابراین در عالم جان ضرورت ندارد كه حتما از ولیی جستجو شود كه در قید حیات است. اما اصل جستجوی از اولیای خداوند فریضه است. البته مردان خدا شفقت عام دارند و از كسانی هم كه تنها راه می پیمایند، دستگیری می نمایند. ولی:


غایبان را چون چنین خلعت دهند
حاضران از غایبان لا شك بهند


(مثنوی، دفتر اول، بیت 2976)

آدمیان اگر شكار این اولیای الهی شوند، در واقع شكار خداوند شده اند. و نخستین شرط این انجذاب، تشنگی و تفقد احوال باطن است. اگر انسان پیوسته باطن خود را مراقبت كند، رفته رفته خواهد دید كه كهربای آن اولیا، وجود وی را از ناپاكی ها خواهد پیر است و به حوزه ی مغناطیس خود جذب خواهد نمود.

[صفحه 415]

كهربا دارند چون پیدا كنند
كاه هستی تو را شیدا كنند


(مثنوی، دفتر اول، بیت 2492)

در این عالم هیچ كس بدون ولی نیست. پس همواره باید نگران بود كه مبادا طاغوت، ولایت ما را بر عهده گرفته باشد. در روز قیامت این نظام ولایت آشكار خواهد شد:

هنالك تبلوا كل نفس ما اسلفت و ردوا الی الله مولیهم الحق

(یونس، 30)

آدمی در آن جهان، كارهای خود را می آزماید و مولای حق خود را می یابد و به سوی همان مولا خواهد شتافت.

خداوند را می خوانیم كه ما را به خودمان وانگذارد، درهای رحمتش را به روی ما بگشاید و ما را با اولیای خود در این جهان و در آن جهان همنشین بفرماید.

والسلام علیكم و رحمه الله.


صفحه 415.